Toen we op de publish-knop van deze blog drukten, gaf de Trooperteller van Healthy Heart Fund 3.410 euro aan. Maandelijks krijgt het fonds gemiddeld 130 euro bij elkaar via Trooper. Hoe Supertrooper Krista dat voor mekaar krijgt? We vroegen het haar!
Toen we op de publish-knop van deze blog drukten, gaf de Trooperteller van Healthy Heart Fund 3.414 euro aan. Maandelijks krijgt het fonds gemiddeld 130 euro bij elkaar via Trooper. Hoe Supertrooper Krista dat voor mekaar krijgt? We vroegen het haar!
Trooper: Vertel het eens, Krista. Hoe doe je dat?
Krista: “Voor ons komt het succes voort uit de combinatie van vier dingen. Ten eerste zal ik mensen steeds persoonlijk proberen aan te spreken. Dat gaat dan over mijn vrienden, collega’s en mensen die zich verbonden voelen met het Healthy Heart Fund. Daarnaast zorgen we ervoor dat grote werkbestellingen zoveel mogelijk via een Troopershop gebeuren, grote aankopen zorgen namelijk voor een hoge commissie. Zo kochten we bijvoorbeeld al eens ons jaarlijks relatiegeschenk via Eurogifts, die ook een Troopershop is. Die aankoop bracht ons toen wel wat monnies op.Ten derde communiceren we systematisch op Facebook. Aan het begin van elke maand deel ik hoeveel monnies we in de vorige maand bij elkaar hebben gekregen via Trooper en tot slot maak ik er ook werk van om mensen persoonlijk te bedanken omdat ze voor ons troopen.”
Trooper: Het woord ‘persoonlijk’ komt meteen heel vaak naar boven.
Krista: “Mensen persoonlijk aanspreken werkt altijd. Ik motiveer mensen ook graag op een positieve manier. Vaak geven ze snel op omdat ze maar een klein bedrag bij elkaar troopen of omdat ze het vergeten, maar op zo’n momenten toon ik aan dat vele kleintjes echt wel voor een groot bedrag zorgen. Al die kleintjes brachten ons al wel bijna 3.500 euro op, hé! Da’s 3.500 euro dat er anders niet zou zijn. En het kost hen en ons niet eens iets. Ook als mensen vergeten troopen zijn zeg ik steeds dat het niet erg is, “volgende keer beter”, klinkt het dan. Het werkt niet om mensen te verplichten om te troopen en, in ons geval althans, ook niet om te ‘overcommuniceren’.
Trooper: Je kiest dus goed uit wat je communiceert.
Krista: “Klopt, ik kies zelf welke communicatie ik deel van Trooper, want er is veel aanbod. En als Healthy Heart Fund kan je ook niet voor specifieke shops of producten reclame maken (lacht). Maar ik heb wel geleerd dat je in the picture moet blijven staan. Om een voorbeeld te geven van wat ik deel, onlangs zag ik op het dashboard dat we 30 euro hadden ontvangen via KBC Deals. Ik deelde dat nieuws toen samen met jullie blog over hoe je je vereniging of goed doel ook kan steunen via KBC Deals. En dan heb je ook ons maandelijkse Facebookpostje aan het begin van elke maand waarin ik zeg hoeveel geld er de vorige maand bij elkaar getroopt is. De mensen die daaraan bijgedragen hebben, voelen zich dan aangesproken én zo herinner je ook de andere mensen nog eens aan het feit dat ze ons gratis kunnen steunen wanneer ze online shoppen.”
Trooper: Maar je tagt de mensen die troopten niet in die maandelijkse Facebookpost.
Krista: “Neen, ik kies er om privacyredenen voor onze Troopers niet te taggen in die post, maar ik stuur hen een apart berichtje via Messenger. Ik merk dat ze dat heel erg appreciëren en zo ontstaat ook een vaste groep mensen die voor ons troopen, voor hen is het echt al een gewoonte geworden: ‘ik shop online, dus ik passeer eerst even via de Trooperpagina van het Healthy Heart Fund.’ Als zij ook mensen aan het troopen kunnen krijgen, kan die groep nog groter worden.”
Trooper: Wat realiseren jullie met de bij elkaar getroopte monnies?
Krista: “Het geld dat we inzamelen gaat integraal naar hartonderzoek aan UZ Leuven en de KU Leuven. We willen met het fonds jonge onderzoekers ondersteunen die aan de start van hun carrière staan om hun werk voor te stellen op congressen in het buitenland, materialen aan te kopen en zo onderzoek te faciliteren. We zijn nu nog een klein fonds, maar het is onze bedoeling om ooit een doctoraat te kunnen financieren. Dat wij dus een jonge onderzoeker 4 jaar lang kunnen uitbetalen, maar dat kost ongeveer 45.000 euro per jaar, dus daar zijn we nog voor aan het sparen (lacht).”
Trooper: Heb je nog tips voor andere Supertroopers?
Krista: “Het is echt belangrijk om te blijven focussen op het positieve en wat je er mee kan bereiken. En heb geduld, soms komt het misschien traag op gang, maar het werkt. En vele kleintjes maken echt een groot."
Denk je ‘hola dat zijn goede tips van Krista’ ga er dan zeker mee aan de slag! Goesting in meer tips? Neem dan hier eens een kijkje.
Neergepend door:
Witty writer bij Trooper. Vrouw van Jelle en ook bekend als de 'mama, mama, mamaaaa!' van Sem (8) en Suze (5).
Scouts Kerlinga is een Brugse meisjesscouts met een hart van goud. Van kampen tot duurzaam beleid. Scouts Kerlinga zit nooit stil. Daarvoor hebben ze natuurlijk budget nodig. Dat bracht hen bij Trooper. Wij spraken met Marie-Lou Declercq.
Een verkoopactie voor je vereniging of goed doel opzetten via een kant-en-klare webshop. Makkelijk, toch? Onze Lukas stond aan de wieg van Trooper webshops en vertelt graag waar hij de mosterd haalde.